57338.jpg
...tai ainakin rinnassa. Ilmassa on tänään ollut lähinnä jäistä vesisadetta, mutta kevään merkkihän sekin kai on. Olin juuri kaksi päivää kässän sijaisena yläasteella. Ihan uusi, ja varsin miellyttävä kokemus. En pidä käsitöiden opettamisesta ala-asteella. Lapset saavat mun kokemukseni mukaan aikaan liudan pienempiä ja suurempia katastrofeja joko työnsä, koneiden tai itsensä kanssa. Nyt yläasteella tytöt tekivät suurimman osan ajasta töitään ja jutustelivat mukavia mun ja toistensa kanssa.

Inspiroiduin näistä tunneista itsekin :) Kukka ja ystävännauha syntyivät mallikappaleiksi, mutta näiden lisäksi opettelin myös virkkaamaan pipoa. Toistaiseksi mun tekele muistuttaa vielä erehdyttävästi pannulappua, mutta laitan kuvia heti, jahka se jossain vaiheessa muuttuu tunnistettavasti pipoksi.

Muutama sana vielä tämän koulun käsityönopetuksesta. Opettaja antoi oppilaille ihan tosi paljon vaihtoehtoja ja valinnanvaraa jo seiskalla(ompelivat n. m
iljoonaa eri mallia kauluspaitoja trikoosta, sametista, farkusta jne), ja kasien ja ysien valinnaiskursseille osallistuisin mielelläni itsekin! Neidit olivat saaneet päättää työnsä täysin itsenäisesti, ja niinpä motivaatio työskennellä oli tosi korkea. Yksi ompeli upeaa villakangastakkia, toinen virkkasi antennipipoa ja joku neuloi rannekkeita. Ei tuollaista vaan mun kouluaikana ollut...